25 jaar online

Wat betekent dit voor de toekomst van hospitality?

  • Hoe is het vakantie en reisgedrag beïnvloed door internet?
  • Wat is de consequentie als je niets doet?
  • In welke mate blijven derde partijen onafhankelijk?

De afgelopen 25 jaar

Hoe het web de reisindustrie heeft veranderd

– Kies de drie gebeurtenissen met de meeste impact volgens jou op onze branche, vandaag en in de toekomst. –

1989 De eerste stappen richting het World Wide Web worden gezet.

1994 Travelweb onstaat als de eerste uitgebreide online catalogus van hotels over de hele wereld. Niet veel later wordt ook een boekmachine toegevoegd. In dit zelfde jaar schrijft Jeff Greenwald de eerste travel blog.

1996 Microsoft richt een online travel agency op: Expedia. Dit is ook het jaar dat Larry Page en Sergy Brin de basis leggen voor Google. Ook bookings.nl is opgericht dit jaar, het latere booking.com.

1998 Oprichting van lastminute.com. Gericht op het gemak, toegankelijkheid en zelfs op het laatste moment mogelijkheid tot boekingen.

2000 Start van Tripadvisor, boven een pizza tentje.

2001 9/11, genoemd in de reisindustrie als omslagpunt voor het succes van de online boeksites. Door de afname in zaken en vakantiereizen waren veel hotels genoodzaakt om de overcapaciteit online aan te bieden. Microsoft verkoopt Expedia.

2004 Facebook start en introduceert een nieuw concept in de reisbranche; De mogelijkheid tot het direct delen van je ervaringen. Later voortgezet met twitter, foursquare, printerest, instagram.

2005 Priceline koopt Booking.com in een verdere groei naar wereldwijd bereik.

2007 De iPhone maakt mobiel toegang tot het internet mogelijk. De start van vele reisdiensten voor mobiele apparaten.

2008  Oprichting AirBedAndBreakfast, oftewel Airbnb. Waarmee een nieuwe type reiziger die op een andere manier plekken wil bezoeken is ontstaan.

2010 Google de zoekmachine koopt een ticket software bedrijf. Waarmee het bedrijf na tien jaar van advertentie inkomsten uit de reisbranche ook zelf actief wordt in de uitvoering. Wat de vraag oproept in hoeverre het bedrijf onafhankelijke zoekresultaten kan weergeven, adwords verkopen en zelf reizen aanbieden. Zeker nadat google ook nog andere reissites en review sites heeft overgenomen.

2011 HotelTonight maakt een snelle entree in de markt met een mobiele app.

2013 Expedia koopt duitse zoeksite Trivago en Priceline koopt hotel zoeksite Kayak. Waarmee de grote zoek, boek en vergelijkingssites steeds meer onder een zelfde eigenaar komen. Met grote transparantie voor de boekers. Aantal bezoekers in maart voor Tripadvisor, 21 mln en Expedia ook 21 mln.

2014 OTA percentage van de totale verkoop van overnachtingen in Europa groeit van 26% in 2012 tot 40% in 2017.

2015 Verdere overname activiteiten in de online reisbranche. Priceline’s acquisition of RocketMiles should have hotels worried.

En nu?