– Kies hieronder de drie gebeurtenissen met de meeste impact op onze branche, vandaag en in de toekomst. –

1989

De eerste stappen richting het World Wide Web worden gezet.

1994

Travelweb onstaat als de eerste uitgebreide online catalogus van hotels over de hele wereld. Niet veel later wordt ook een boekmachine toegevoegd. In dit zelfde jaar schrijft Jeff Greenwald de eerste travel blog.

1996

Microsoft richt een online travel agency op: Expedia. Dit is ook het jaar dat Larry Page en Sergy Brin de basis leggen voor Google. Ook bookings.nl is opgericht dit jaar, het latere booking.com.

1998

Oprichting van lastminute.com. Gericht op het gemak, toegankelijkheid en zelfs op het laatste moment mogelijkheid tot boekingen

2000

Start van Tripadvisor, boven een pizza tentje.

2001

9/11, genoemd in de reisindustrie als omslagpunt voor het succes van de online boeksites. Door de afname in zaken en vakantiereizen waren veel hotels genoodzaakt om de overcapaciteit online aan te bieden. Microsoft verkoopt Expedia.

2004

Facebook start en introduceert een nieuw concept in de reisbranche; De mogelijkheid tot het direct delen van je ervaringen. Later voortgezet met twitter, foursquare, printerest, instagram.

2005

Priceline koopt Booking.com in een verdere groei naar wereldwijd bereik.

2007

De iPhone maakt mobiel toegang tot het internet mogelijk. De start van vele reisdiensten voor mobiele apparaten.

2008

Oprichting AirBedAndBreakfast, oftewel Airbnb. Waarmee een nieuwe type reiziger die op een andere manier plekken wil bezoeken is ontstaan.

2010

Google de zoekmachine koopt een ticket software bedrijf. Waarmee het bedrijf na tien jaar van advertentie inkomsten uit de reisbranche ook zelf actief wordt in de uitvoering. Wat de vraag oproept in hoeverre het bedrijf onafhankelijke zoekresultaten kan weergeven, adwords verkopen en zelf reizen aanbieden. Zeker nadat google ook nog andere reissites en review sites heeft overgenomen.

2011

HotelTonight maakt een snelle entree in de markt met een mobiele app.

2013

Expedia koopt duitse zoeksite Trivago en Priceline koopt hotel zoeksite Kayak. Waarmee de grote zoek, boek en vergelijkingssites steeds meer onder een zelfde eigenaar komen. Met grote transparantie voor de boekers. Aantal bezoekers in maart voor Tripadvisor, 21 mln en Expedia ook 21 mln.

2014

OTA percentage van de totale verkoop van overnachtingen in Europa groeit van 26% in 2012 tot 40% in 2017.

2015

Verdere overname activiteiten in de online reisbranche. Priceline’s acquisition of RocketMiles should have hotels worried.

Impact van Online voor jullie.

Hoe is het vakantie en reisgedrag beïnvloed door internet?
Wat is de consequentie als je niets doet?
In welke mate blijven derde partijen onafhankelijk?

Waar online een kleine bijzaak was in het verleden is het voor sommige nieuwe hospitality initiatieven de basis voor groei en ontwikkeling voor de toekomst. Kijk op Hotel News Now voor al het laatste nieuws omtrent online in de hospitality.

hotelnewsnow

Actueel

post image
80% minder email, telefoon en bezoek

Na enkele maanden was al duidelijk dat GuestCompass een niche bood met betrekking tot studentencommunicatie.  Na een week werd de test op twee locaties op de Prinsengracht ...

post image
KPN stopt met ISDN

Vanaf 1 september 2019 zal uw telefonie, alarm en/of fax niet meer functioneren indien u gebruik maakt van ISDN lijnen.  

post image
Online gastbeleving

GuestCompass stelt het hotel, van klein tot groot, en de werknemers in staat om ook online de gids te zijn voor de gast. Uit eigen naam en ...